۱۳۸۷ آذر ۲۵, دوشنبه

روبات ایرانی تبار

روبات انسان نماى "سورنا "که با همکارى دانشکده فنى دانشگاه تهران و انجمن مراکز تحقيق و توسعه صنايع و معادن ساخته شده،به شرکت کنندگان در جشنواره خلاقيت و نوآورى که با حضور مهندس "على اکبر محرابيان " وزير صنايع و معادن برگزار شد،خوشامد گفت.

مدير پروژه ساخت روبات سورنا روز يکشنبه (24/9/87) در جشنواره خلاقيت و نوآورى در عرصه صنعت و معدن به معرفى آن پرداخت و گفت: ساخت روبات در چند سال اخير در کشورمان توسعه يافته است، اما سورنا به لحاظ ابعاد و شکل ظاهرى و بيشترين شباهت به انسان، براى اولين بار در ايران ساخته مى شود.

" عقيل يوسفى کما " در ادامه افزود: سورنا 160 سانتى متر قد و 60 کيلو گرم وزن دارد و در حال حاضر قادر به قرائت متون تدوين شده، مى باشد.

وى در ادامه تاکيد کرد: عمليات ساخت اين روبات سه ماه است که آغاز شده و فقط 10 درصد کارهاى ساخت انجام شده که بتدريج اين روبات تکامل خواهد يافت و پيش بينى مى شود که مراحل تکامل آن تا سال 1390 ادامه بايد.

يوسفى کما گفت: در سال 1390 سورنا قادر به قدم زدن، بالا رفتن از پله و نشستن و برخاستن خواهد بود و همچنين با آزادى بيشتر دست ها قادر خواهد بود اجسام را در شکل ها و اندازه هاى مختلف بگيرد.

وى در مورد هدف از ساخت اين روبات گفت: سورنا نماد خلاقيت و نوآورى است،چرا که روبات هاى انسان نما تلفيقى از چندين رشته مهندسى و علوم هستند،ولى روبات هاى انسان نما داراى کاربردهاى زيادى در بيمارستان ها، منازل و... مى باشند.

مديرعامل ايران خودرو نيز در اين جشنواره گفت:در هزاره سوم شاخص کليدى موفقيت سازمان ها نو آورى مى باشد و نوآورى يک بحث مقطعى نيست و چرخه نوآورى بايد به صورت يک چرخه منظم در سازمان ها ديده شود.

" منوچهر منطقى " سپس اظهار داشت: در قرن بيست و يکم بايد قواعد جديدى که مبتنى بر نوآورى است، براى حضور در فضاى تجارى تعريف کنيم و اين ضرورت آن موضوع در رابطه با خودروسازى بيشتر احساس مى شود.

وى افزود: قبل از سال 1980 محيط تجارى يک محيط با ثباتى بود،در سال 1980 بحث تجارت جهانى پيش آمد و قواعد تجارت عوض شد و شرکت ها با متغيرهايى روبه رو شدند که نياز به برنامه ريزى خاص داشت.

منطقى در مورد ويرگى هاى سازمان نوآور گفـت: نوآورى بايد در راستاى راهبرد سازمان باشد و توانمندى اجراى نوآورى درسازمان ها وجود داشته باشد.

به نقل از ICMIM.IR

هیچ نظری موجود نیست: